پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

گنجينه تاريخ مرجعيت و معماري قم، فراموش شده در قلب شهر

جديدترين اخبار طراحي سايت و سئو را در اين خبرنامه مشاهده نماييد

گنجينه تاريخ مرجعيت و معماري قم، فراموش شده در قلب شهر

۱۰ بازديد

مجله آنلاين / قم خانه تاريخي 1000 متري آيت الله العظمي فاز كومي ، يكي از مهمترين آثار معماري مدرن كوم ، اكنون بسيار نابود شده است و هيچ تصميم قطعي براي خريد آن توسط نهادهاي دولتي گرفته نشده است .. رضا فيض در مصاحبه با مجله آنلاين در مورد خانه تاريخي آيت الله ميرزا …

گنجينه تاريخ مرجعيت و معماري قم، فراموش شده در قلب شهر https://online-mag.ir/2021/03/گنجينه-تاريخ-مرجعيت-و-معماري-قم،-فرامو/ مجله آنلاين Sat, 13 Mar 2021 09:21:11 0000 مجله هنري و فرهنگ https://online-mag.ir/2021/03/گنجينه-تاريخ-مرجعيت-و-معماري-قم،-فرامو/ مجله آنلاين / قم خانه تاريخي 1000 متري آيت الله العظمي فاز كومي ، يكي از مهمترين آثار معماري مدرن كوم ، اكنون بسيار نابود شده است و هيچ تصميم قطعي براي خريد آن توسط نهادهاي دولتي گرفته نشده است .. رضا فيض در مصاحبه با مجله آنلاين در مورد خانه تاريخي آيت الله ميرزا …

مجله آنلاين / قم خانه تاريخي 1000 متري آيت الله العظمي فاز كومي ، يكي از مهمترين آثار معماري مدرن كوم ، اكنون بسيار نابود شده است و هيچ تصميم قطعي براي خريد آن توسط نهادهاي دولتي گرفته نشده است ..

رضا فيض در مصاحبه با مجله آنلاين در مورد خانه تاريخي آيت الله ميرزا محمد فيض قمي ، گفت: موقعيت اين خانه از چندين جنبه تأثير اجتماعي ، حقوقي ، تاريخي و … قابل بررسي است.
وي گفت كه مرحوم آيت الله العظمي ميرزا محمد فاز كمي در آن زمان يكي از سه مرجع محسوب مي شد و داراي مقام كامل ، مقبوليت عمومي و اختيار كامل بود. وي يكي از بزرگترين مراجع تاريخ شيعه مدرن به شمار مي رود.

وي در ادامه گفت كه وي اولين بنيانگذار سمينار معاصر Com است. وي پس از تحصيلات مقدماتي در سال 1293 هجري قمري در كام ، در سال 1317 هجري قمري به نجف اشرف رفت و از محضر علمايي مانند آكوند كوراساني بهره برد. در سال 1323 براي بهره گيري از وجود آيت الله بزرگ دريا ، صاحب مدرسه سامارا ، به شهر رفت و بسيار مورد استقبال قرار گرفت. همه اساتيد نجف اشرف ، از جمله شش مقام برجسته. پس از اخذ سند اجتهاد از به ويژه مرحوم ميرزا سلاژ ، از اجتهاد اجازه گرفت.
حالات فاز: آيت الله فاز به پدرش گفت كه مرحوم ميرزا موافقت نمي كند به كوم برود و در مورد مشكلات از جمله ملاقات با مادرش صحبت كرد و او نيز راضي بود و مرحله سرقت شده به كوم آمد و در شهر مستقر شد. هنگامي كه او به Com رسيد ، آنها به دنبال مكاني مناسب براي زندگي بودند. زيرا خانه اقتدار بايد شرايط ويژه اي براي بازديدهاي عمومي ، جلسات و غيره داشته باشد. خادم او صاحب خانه را معرفي كرد ، كه داراي چندين فضاي داخلي ، مخزن ، زيرزمين و غيره بود ، اما گفت هيچ كس به دليل شايعات داشتن اجنه در خانه به خانه نرفته است. اما آنها تصميم گرفتند اين خانه را براساس خوابهايي كه ديده اند خريداري كنند.

نوه آيت الله العظمي فاز كومي گفت: مرحوم فاز كمي با توجه به اينكه مدرسه فيزيك در آن زمان پس از حضور در Com در آنجا بود ، به انباري در كنار حرم و غيره تبديل شده بود ، همه اين موارد اضافي را حذف و اين مدرسه عظيم را مرمت كرد. پس از اين ، آنها به مدرسه خان رفتند. فعاليت هاي احياي وي در سمينارهاي Com دنبال شد ، و همچنين احساس كرد براي توسعه اين فعاليت ها بايد از دانشمندان بزرگ كمك بگيرد.

وي با اشاره به اينكه بسياري از علما در اين خانه بودند و تصميمات مهمي در اين خانه اتخاذ مي شد خاطرنشان كرد: مرحوم آيت الله فازي كومي از همان خانه نامه اي به مرحوم شيخ عبدالكريم حائري اراك ارسال كرد ، وي مرا به قم دعوت كرد. بعداً ، در سفر به مشهد در شاه ، بار ديگر خاطره نويسي كرد و از طريق امام جمعه حرم مطهر ، ميرزا حسن بورگاي ، شخصاً به شيخ عبدالكريم حائري نامه نوشت. پس از حضور در كام ، شاه جمال فعلي نيز آمد براي برداشتن مرحوم حائري. در آن زمان آنها مرحوم حائري را به جماعت حرم دعوت نمي كردند ، به شيخ اداي احترام نمي كردند و به عنوان يك حركت استراتژيك و مهم در حرم نماز مي خواندند. اينها مسائل تقوا و عظمت علمايي است كه اين سنتهاي خوب را به ياد مي آورند.

وي اظهار داشت: مرحوم آيت الله العظمي فاز كومي سال 1333 ق ، اولين قله خفگي در پفلاوي ، به دليل موقعيت و درهاي متعدد اين خانه ، در اين خانه روزه گرفت. مردم به طور مخفيانه در اين آيين ها شركت مي كردند و بيش از يك قرن است كه مراسم روزه داري در اين خانه برگزار مي شود.

وي با ذكر سابقه عزاداري توسط مرحوم آيت الله العظمي محمد فاز كومي و فرزندش آيت الله مدي فاز كومي ، گفت: 101 سال گذشته ، در غياب وي ، يك جلسه دعا براي كرونا تحت شرايط محدود برگزار شد.
فاز گفت: باز شدن يك درب بيش از 15 اتاق را بهم متصل مي كند كه 6 خانه را نيز بهم متصل مي كند. در زمان قحطي پس از جنگ جهاني دوم ، آيت الله فاز مخفيانه آرد و نان تازه را با كمك يك نيكوكار در زيرزمين خانه براي فقرا توزيع كرد.
وي با اشاره به اينكه مساحت اين خانه 358 متر مربع است و طبق ميراث فرهنگي اين خانه بيش از 200 سال قدمت دارد و متعلق به حاكم قم است ، خاطرنشان كرد: اين خانه داراي چهار مخزن است و چهار زيرزمين وجود دارد. هنگامي كه خانه فاقد سرويس بهداشتي بود و خانه داراي دو سرويس بهداشتي بود ، با كشف حجاب ، زني از درب مخفي به خانه آمد و از اين حمام ها استفاده كرد. در طي جنبش Homey و حمله 6 ژوئن به مدرسه فيزيكي ، بسياري از مجروحان براي درمان به خانه آورده شدند.

حالات فاز: دكتر محمد تگي فاز يكي از برجسته ترين پزشكان مدرن كام و فرزند خواهر آيت الله العظمي زنده بود. روش. جالب است كه او گاهي مجبور مي شد بيمار را به نام ديدن مرحوم فيض بزرگ درمان كند.
وي با اشاره به اينكه اين خانه پس از درگذشت مرحله آيت اللهي در اختيار وراث قرار گرفت ، گفت: اين خانه طبق قوانين شرع متعلق به وراث است و مرحوم آيت الله مدي فاز يكي از اين وراث است. زندگي اين دو جهان متدين علي رغم داشتن پول زياد بسيار سخت و سخت بود و هيچ زندگي اي نداشتند. به همين دليل ، آنها پولي براي خريد سهام ساير وراث نداشتند. ما بعد از خريد مرحوم آيت الله برويردي با حمايت مالي همه وراث و خريد سهام ديگران ، به اين سمت رفتيم.

وي با تأكيد بر اينكه اين خانه سه مكان ميراثي محسوب مي شود ، آن را به شرح زير تعيين كرد: اين خانه يك ميراث قانوني و قانوني با اقتدار بزرگ و جنبش علمي است و به دليل قدمت يك ميراث فرهنگي و تاريخي محسوب مي شود. همچنين ميراث داران وجود دارد.

وي گفت: مراجع بزرگ وارد اين خانه شدند. اين خانه بايد حفظ شود زيرا آيت الله العظمي پاي خرچنگ ، ​​ماراسينا جافي ، فاضلان كاراني ، نوراحمدي و ديگران بارها از اين خانه بازديد كرده و جلسات مهم را در آنجا برگزار كرده اند.

وي اظهار داشت: “از طرف ديگر ، با توجه به اهميت موقعيت تاريخي اين خانه و اين واقعيت كه در حال حاضر هيچ خانه اي وجود ندارد كه تاريخ معماري Kom را نشان دهد ، اين خانه نياز به بازسازي و مراقبت دارد و بايد از آن محافظت شود. اين خانه بسيار موزه اي نوسازي شده است. »اين خانه موزه اي كامل و كامل است كه در مورد معماري مدرن ايران بحث مي كند كه براي نسل جوان بسيار جذاب است.

وي در مورد مسائل حقوقي اين خانه گفت: “اين خانه همچنين داراي شخصيت حقوقي است كه وراث در حال حاضر در اين خانه مشترك هستند.” من ارث خود را به روزه داري و روزه اختصاص دادم ، اما مجبور شدم كمك هاي ديگر وراث را پرداخت كنم و آنها نيز حق دارند از اين خانه به اين ترتيب خارج نشوند و آنها حق دارند با اين حال ، ما استدلال مي كنيم كه اين آيه به دليل جايگاه معنوي و تاريخي عالي حفظ شده است و اين آيه مرجع بزرگي بود. از طرف ديگر ، مشكل عدم امكان خريد سهام ديگران نيز وجود دارد ، بنابراين لازم است كه از اين نقطه نظر به مشكل نگاه شود و تا آنجا كه ممكن است از آن محافظت شود.

حالات فاز: قبل از فوت فاز آيت الله ، 1.5 دانگ از خانه به مادرم رسيد و ما آن را تقديم كرديم. بقيه وراث ممكن است تمايلي به اين كار نداشته باشند و نمي توانند موانعي براي آنها ايجاد كنند. اميدوارم آنها ميراث غربي اين ملك را حفظ كنند. من همچنين مي خواهم به خوبي از اين بيت استفاده كنم.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.