از نظر معاهدات و قوانين كيفري بين المللي ، مهمترين اسناد حقوق بشر كه از درختان ، جنگلها و منابع طبيعي محافظت مي كند عبارتند از: كنوانسيون 1972 استكهلم ، كنوانسيون 1972 پاريس براي حمايت از ميراث طبيعي و فرهنگي جهاني ، منشور جهاني جهاني 1982 ، كنوانسيون 1992 ريو و اعلاميه هزاره 2000 سازمان …
جنگلخواري مصداقي از «محاربه و افساد فيالارض» تلقي شود https://online-mag.ir/2021/03/جنگلخواري-مصداقي-از-محاربه-و-افساد/ مجله آنلاين Mon, 08 Mar 2021 11:45:05 0000 مجله جامعه https://online-mag.ir/2021/03/جنگلخواري-مصداقي-از-محاربه-و-افساد/ از نظر معاهدات و قوانين كيفري بين المللي ، مهمترين اسناد حقوق بشر كه از درختان ، جنگلها و منابع طبيعي محافظت مي كند عبارتند از: كنوانسيون 1972 استكهلم ، كنوانسيون 1972 پاريس براي حمايت از ميراث طبيعي و فرهنگي جهاني ، منشور جهاني جهاني 1982 ، كنوانسيون 1992 ريو و اعلاميه هزاره 2000 سازمان …
از نظر معاهدات و قوانين كيفري بين المللي ، مهمترين اسناد حقوق بشر كه از درختان ، جنگلها و منابع طبيعي محافظت مي كند عبارتند از: كنوانسيون 1972 استكهلم ، كنوانسيون 1972 پاريس براي حمايت از ميراث طبيعي و فرهنگي جهاني ، منشور جهاني جهاني 1982 ، كنوانسيون 1992 ريو و اعلاميه هزاره 2000 سازمان ملل از منابع طبيعي محافظت مي كند و از جرم جلوگيري مي كند. .. حفاظت از محيط زيست به عنوان “ميراث مشترك بشريت” كه حقوق فردي و اجتماعي را تضمين مي كند موضوع “حقوق بشر نسل سوم” است و طبق ماده 15 كنوانسيون ريو از محيط زيست محافظت مي كند. دولت گفت ، “دولت بايد اقدامات احتياطي گسترده اي را به تنهايي انجام دهد. در صورت وجود خطر صدمه جدي يا جبران ناپذير ، براي جلوگيري از صدمه مگر اينكه شواهد علمي قطعي وجود داشته باشد. هيچ بهانه اي براي تأخير در تصويب اقدامات موثر وجود ندارد …. “
و مواد 4 و 5 كنوانسيون ميراث جهاني پاريس 1972 “مراقبت و حفاظت از جنگلها و انتقال آنها به نسلهاي آينده را به همه اعضا الزامي مي كند” ، مراقبت هاي كم هزينه تري نسبت به كاشت درخت ارائه مي دهد. عليرغم معاهدات فوق ، حقوق بين الملل عرفي مطابق با اعلاميه بين المللي حقوق بشر تهران 1968 و اعلاميه اقدام 1993 در وين از حفاظت از محيط زيست و جنگلها به عنوان “يك اصل جهاني و مقتدر” حمايت مي كند.
جرم انگاري ورود به سيستم طبق قوانين داخلي
در قوانين كيفري ايران ، مهمترين مقررات مربوط به حمايت كيفري از درختان داخل و خارج از شهر ، مواد 42 ، 43 ، 48 و 50 قانون حفاظت و استفاده از جنگل ، حفاظت و حفاظت از منابع طبيعي است. ماده 1 قانون . ماده 6 لايحه حفاظت و گسترش فضاي سبز ملي و شهري در منابع و ذخاير جنگلي و مواد 684 تا 686 قانون كيفري اسلامي.
طبق ماده 686 قانون مجازات اسلامي ، “كسي كه به طور عمدي درخت موضوع ماده 1 قانون توسعه سرزمين سبز را نقض قانون قطع يا از بين ببرد ، علاوه بر جبران خسارت ناشي از حبس ، در صورت وابستگي در مورد پرونده ، 6 تا 3 ماه “” “جريمه نقدي از 1 سال يا 3 تا 18 ميليون ريال مجازات مي شود.”
مطابق ماده 1 قانون حفاظت و گسترش فضاي سبز شهر مصوب 1359 و ماده 1 قانون حفاظت و گسترش فضاي سبز شهر مصوب 2009 ، توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بررسي قرار گرفت. در اولين مقاله خود:
“براي محافظت و گسترش فضاي سبز و جلوگيري از قطع بي رويه ، قطع انواع درختان در مناطقي به نام معابر ، ميادين ، بزرگراه ها ، پارك ها ، باغ ها و باغ ها در محدوده قانوني و حريم خصوصي است. در شهر ممنوع است”
متأسفانه ، ماده 4 اين قانون مي گويد: “اگر شما آگاهانه و عمدا درختي را كه موضوع ماده 1 قانون گسترش فضاي سبز است نقض كنيد ، يا اگر بيش از 30 درخت قطع شود ، از 6 ماه تا 1 سال”. همان مقررات ماده 686 را تصويب كرد كه به نظر مي رسد مغاير ماده 686 است.
اين نشان مي دهد كه قانون گذاران مجلس در محافظت كيفري از قطع درختان در مركز شهر فعال نيستند و مخالفت هاي زيادي با “قانون گذاري” وجود دارد. “در مقايسه با ماده 686 ، عملكرد قانونگذار در تصويب اين ماده از يك سو مثبت و از طرف ديگر منفي است. اقدام مثبت كنگره پيش بيني جريمه براي هر درخت است ، عملكرد منفي كنگره 6 ماه به 3 كاهش مي يابد سال ، 6 ماه تا 1 سال زندان. “بدتر” شرط مجازات قطع بيش از 30 درخت بود.
در واقع ، اين مجوز انگيزه اي براي جنگلبانان براي قطع بيش از 30 درخت تا زمان محكوميت آنها به شش تا سه سال زندان است. عجيب است كه بيش از 30 سال طول مي كشد تا درخت كاشته و رشد كند.
قانون كيفري مصوب كنگره همچنين از درختان شهري به دو روش محافظت مي كند تا از ثبت آنها جلوگيري كند.
اولاً ، طبق ماده 30 قانون مدني ، درختان املاك خصوصي محسوب مي شوند و حمايت از كشتن درختان با قطع نكردن درختان محترم است زيرا آنها از تخريب ايمن هستند.
همچنين ، اگر يك درخت بي حاصل در يك منطقه شهري تخريب شود ، قانون كيفري مانع از قطع آن نمي شود. دليل اين امر آن است كه تخريب از مجازات هاي ماده 675 ، كه قانون گذاران آن را “آتش سوزي” مي دانند ، مستثني است ، ماده 684 اعمال نمي شود و هيچ مجازاتي اعمال نمي شود.
آيا اگر شخصي در شهر به دلايلي درختي بكارد و آنرا قطع كند ، آيا چتر حمايتي نماينده مجلس به اقدامات وي تسري پيدا مي كند؟
طبق ماده 30 قانون مدني ، كليه مالكان حق بهره مندي از انواع دارايي هاي خود را دارند ، اما طبق اصل 40 قانون اساسي ، اين عمل جرم نيست و “بي ضرر” است. از قوانين پيروي كنيد. املاك از ديدگاه طبقه بندي كيفري توسط دكتر ميرمحمد صادقي. جرايم خلاف آسايش عمومي است كه با هدف گسترش فضاي سبز و جلوگيري از قطع غيرقانوني درختان صورت مي گيرد و همچنين توسط مالكان نيز قابل ارتكاب است.
همچنين ، قانون گذاران فقط به كشتن درختان به صورت قطع درختان ، فقط به صورت تصويب قانون و تعريف قطع درختان ، بريدن و تخريب برگها و زخمي ها توجه مي كنند. همچنين بايد توجه داشت كه آن نبود. چنين.
در نتيجه بايد گفت:
الف- پراكندگي قوانين قديمي كه ناكارآمد و بي فايده هستند ، مناطقي از منابع طبيعي و ورود به سيستم را ايجاد كرده است. اين نقش مهمي در حفظ سلامت و توسعه پايدار و غيره دارد ، به طور سيستماتيك توسط اشخاص حقيقي و حقوقي كاهش مي يابد ، و قاچاق و اصلاح كاربري زمين بايد محدود شود ، اين جنايات بايد توسط جنگجويان مورد حمله قرار گيرند ، صرف نظر از واقعيت در مقابل همه مقامات قضايي ، نظامي ، انتظامي ، سپاه و بسيج. به عنوان يك دادگستري ويژه مراقبت ويژه اي داشته باشيد تا از قاچاق الوار جلوگيري كند.
ب-به منظور حفظ نظارت بر دادستانهاي شهر مطابق با اصل 50 قانون اساسي و جلوگيري از قطع درخت و قاچاق درخت ، دادستانها در سراسر كشور رايزنيهاي منظم و مستمري را براي حمايت از حقوق وزارت دارايي برگزار مي كنند. يك جامعه تشكيل دهيد و دادستان ها را به واحدهاي حفاظت براي قتل و قاچاق درختان و جنگل ها. هيچ كس نمي تواند نظارت كند.
C-نياز به جلوگيري از قتل ، ورود به سيستم و قاچاق با كمك گرفتن از افراد وفادار ، آگاه و قابل اعتماد در مناطق جنگلي شمال ، غرب و جنوب ايران در قالب “بسيج حفاظت از جنگل” وجود دارد. به نظر مي رسد بهترين نگهبانان براي محافظت از جنگل هاي خود جنگل نشينان محلي با كمك دادستان ها هستند.
د – با توجه به اينكه نظارت بر پيشگيري از ورود به سيستم نسبت به كاشت درخت ارزان تر و مفيدتر است ، وزارت دادگستري يك نماينده خاص را منصوب مي كند و دستور مي دهد كه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه در باند هاي قتل درخت و قاچاق مطابق متن بررسي شود. قانون دوره 5 ، 675. مجازات اسلامي براي مقابله با سيستم و دولت بايد عناوين “فرماندهان نظامي و مفسدان في الارض” را براي اين افراد در نظر گرفته و دستورات مجازات قانوني آنها را صادر كند. شايد از اين طريق عدالت و عدالت را به درختان و طبيعت داده ايم.
* وكلاي پايه و پزشكان حقوق بين الملل
۴۷۲۳۱